Les Amis Des Femmes
Vedres Ági fotóművész kiállítása a Karinthy Szalonban április 20-tól május 14-ig tekinthető meg.

 

2021_04_ksz_vedres_agi_web_4.jpg

The starting point of Ági Vedres’ solo exhibition, formed of personal memory-fragments, was her grandmother’s former light blue tulle scarf and its graphics and lettering: Les Amis Des Femmes (The women’s friends). Her photographs capture the elusively present non-verbal symbol-system of femininity in subjective moments. The portrait subjects are the unrepeatable beauties of everyday life embodying unintentionally the patterns of femininity - in a milieu where they might flourish according to their personalities and become one’s flower through lace, velvet, organza, thus ‘the friends of the women’.

Kurátor: Somosi Rita

A kiállítás a Budapest Photo Festival hivatalos programja.

Támogatók: Nemzeti Kulturális Alap, Újbuda Önkormányzata, LAVOR Collective, MADISON Perfume Gallery, BLOOM flowers&design

A kiállítás a lenki linkre kattintva megtekinthető.

https://artspaces.kunstmatrix.com/en/exhibition/5899592/vedres-%C3%A1gi-%E2%80%93-les-amis-des-femmes?fbclid=IwAR2vk9SiAoOOF-NOAkxANYuTtneyi3p2HsH-OF0mXfq0q92PVlkquYFL3tE

 

PRÉMIUM BESZÉLGETÉSEK VEDRES ÁGIVAL  a  Les Amis Des Femmes című kiállítása kapcsán.

 

 

Vedres Ági ©: Határozott nő, bizonytalan időkben, gyógyító virággal (önarckép). 2021.

Vedres Ági egyéni kiállításának kiindulópontja a nagymama egykori halványkék tüll sálja, s az azon látható ábrák és feliratok: Les Amis Des Femmes (A nők barátai). A fotográfiák a meghatározhatatlanul jelenlévő nőiség non-verbális szimbólumrendszerét rögzítik szubjektív pillanatokban. A portrék alanyai a hétköznapok megismételhetetlen szépségei, akik tudtukon kívül testesítik meg a nőiesség viselkedésmintáit. Olyan környezetben, ahol személyiségükhöz hűen kibontakozhatnak és a csipke, bársony, organza, azaz a „nők barátai” által önmaguk virágaivá válhatnak.

 

Vedres Ági ©: Új Reneszánsz lány hortenziával és olasz álomházzal.

2020, digitális fotográfia, camera obscura, 50 x 70 cm

A kiállításod címe: Les Amis Des Femmes vagyis A nők barátai. Mit jelent számodra ez a téma?  2010-ben láthatta a nagyközönség a hé, Fiúk című kiállításodat a Mai Manó Házban, ahol kizárólag fiúk kerültek a kamerád elé, a mostani témád középpontjában azonban a lányok állnak.

Hogyan alakult nálad a jelenlegi kiállítás anyaga, mi inspirálta az ötletedet?

Akaratlanul is elnyújtott idő jellemzi ezt a közel három évet, mely a 2019 és 2021 közötti időszakot öleli fel. Már tíz évvel ezelőtt megterveztem fejben, hogy a lányokat/nőket szeretném fotografálni, de mivel időközben más témák is érdekeltek, pályázatokon, csoportos projektekben is részt vettem ez idő alatt, ezért csak pár éve kezdtem el a lányok/nők fotografálásával foglalkozni mélységében, hogy  olyan kontextusba helyezhessem őket, amihez erős kapcsolódásom van gondolatilag.

Jelen esetben a nő-botanika, a nő-természet, a nő-historizmus, a nő és anyaság  szétválaszthatatlan kapcsolatával. Ahogy a kiállítás "felvezetőjében" is említésre került, az anyai nagymamám égszínkék tüll sálja volt a kezdőpont, bár az idő végleg "eltűntette" az "accessoires"-t, amelynek nyoma viszont ott maradt örökre az emlékezetemben. Szép és kacskaringós betűkkel kiírt "Les amis des femmes" feliratot lehetett olvasni rajta és csupa egyszerű vonalvezetésű rajzokkal volt teleszórva: kalapdoboz, virágcsokor, elegáns cipő, bizsuk, rúzs - szóval olyan dolgok, amiket a nők igazán szeretnek. Ez volt az a kiindulási pont, amely továbbvezette a gondolatsort, hogy hogyan is jeleníthetném meg a nőalakokat a majd később fotókon.

 

 

Vedres Ági ©: Lány makrobotanikai növénymaradványok keres a vulkanikus tájban.

2020 digitális fotográfia, 50 x 40 cm

A mostani anyag hogyan változott a COVID-19 hatására, hiszen ezt a kiállítást már tavalyra tervezted.

Igen, 2020. március 25-én nyitott volna a kiállítás, de a világjárvány közbeszólt, így kitolódott a következő év tavaszára, és a Budapest Photo Festival 2021 hivatalos programjaként került bemutatásra a Karinthy Szalonban, bár még online/virtuális formában látható a fotókiállítás, de remélem, hogy mihamarabb élőben is nyithatnak a kiállítótermek. Sokat változtatott a bemutatni kívánt anyagon a világjárvány, az első bemutatni kívánt tárlat anyaga, könnyed, felszabadult és légies összeállítású volt, mint az, amit most lehet látni. Az egy évvel későbbi fotóanyagban megjelenik a test és a fej eltakarása, rejtőzködés, ennek ellenére én hiszek a természet gyógyító erejében, ezért is került előtérbe a botanika. Nem voltam könnyű helyzetben, akikkel korábban már találkoztam és fotóztam őket, a karantén ideje alatt FaceTime-on tartottuk a kapcsolatot, azelőtt és ezt követően sokat utaztam az országban, legtöbb időt a Dunakanyarban a Balaton-felvidéken töltöttem barátoknál, nyáron is volt egy rövid idő alkotásra és az év elején is tudtam még a kiállítási anyaghoz portrékat készíteni, de azt már Budapesten. A kiállítást megelőzően a labor munkák is "távolságtartással" bonyolódtak, a nyomdai előkészületek az utolsó pillanatban váltak élőben elérhetővé, és köszönetet szeretnék ezért mondani azoknak az ismerős kollégáknak és barátoknak, akik mindvégig támogattak az online térben. Úgy fogalmaznék, hogy egyfajta "vakrepülés" volt, de kitartóan és "könnyed léptekkel" vettük a digitális akadálypályákat mindannyian.

 

 

Vedres Ági ©: Új Art Nouveau hölgy desszertre vágyik.

2020 digitális fotográfia, 50 x 40 cm

 

Mit jelent számodra a nőiség és nőiesség, illetve mit kerestél akkor, amikor „modelleidet” fotóztad?

Mindig a kisugárzást, a még-fel-nem-fedezettet keresem a személyiségben, ez is egyfajta folyamatos kutatómunka, általában az utcán sétálva találom meg az ismeretlen arcokat, akik valamiért nem hagynak továbbmenni. A kiállításon szereplő lányok között barátnőim, ismerőseim is szerepelnek, de van akikkel pont egy házibuliban futottam össze, vagy közös társaságban voltunk együtt, és előtte sohasem találkoztunk egymással, senki sem modell közülük, ők igazi "hétköznapi szépségek" és "maszk nélküli" emberek. Mindenki szép, mindenkiben ott rejtőzködik a szépség, sokan ezt nem is sejtik, bizonytalanok önmagukkal szemben, bizonytalanok a külvilág reakcióival szemben, nem bíznak önmagukban. Azt kell, hogy mondjam, hogy a valódi szépségek a legtartózkodóbbak, nagyon nehéz közel férkőzni a személyiségükhöz, de én pont ezt a hosszú folyamatot szeretem, ahogy lassan megjelenik a valódi ÉN. A természetesség, a szépség, a valódi arc leplezetlen őszinteséggel, ez az, amit valójában kerestem és a letűnt korok szellemisége, ezeket jelenítem meg a fotókon, ezért fontosak számomra a képcímek/elnevezések is.

 

 

Vedres Ági © Perui szépség - ñusta limeña - selyem organza sállal.

2021, digitális fotográfia, 70 x 50 cm

 

Most milyen technikával dolgoztál?

Mindig egyidejűleg használom a digitális és analóg technikát és éppen ezért, nem volt szándékomban egy ún. könnyen-követhető és gyorsan befogadható képanyag bemutatása, - bár pontosan tudom, hogy ez milyen nehézségekkel jár -, mivel az egyensúlyt a színes és a fekete-fehér fotográfiák összeállításakor "kisúlyozni" rendkívüli nehéz feladat. Az analóg technika olyan mélységekben tud bemutatni, leheletfinom pillanatokat és idősíkokat, amíg a digitális technika csak a felszínt karcolja, és azt is majdhogynem kés élességgel, ezért voltak olyan helyzetek, amikor annak láttam szükségszerűségét.

 

 Vedres Ági ©: Lány kettős tükörrel és Dianthus caryophyllus-szal.

2020, fekete-fehér analóg fotográfia, 50 x 70 cm

  Milyen új projekttel készülsz a COVID-19 időszaka "utáni" világban?

Egész biztosra veszem, hogy ez a következő időszak már nem olyan lesz, mint a COVID előtt, már most is az embereket rendkívüli módon megváltoztatta az elmúlt egy év. Van aki ezt az időszakot az elmélkedésre, befeléfordulásra és meditációra használta, de vannak sokan olyanok is, akik már most komoly lelki problémákkal küzdenek, és vannak olyanok is, akik minden elveszett  napot, órát, sietve akarnak bepótolni, mindenáron. A COVID-19 alatt és most is folyamatosan, otthoni "home photography" körülmények között alkotok, ami írással, tervezéssel telik és napi fotózást jelent. Ahogy 2010-ben biztosra vettem a "hé,FIÚK" kiállítás után, hogy 10 év múlva majd a LÁNYOK következnek, most is revelatio lenne helytálló, 2031-ben a Halhatatlanságról és az emberi vágyakról fognak szólni a képeim, amit már nem fizikai térben, hanem kifejezetten virtuális térben látnak majd az emberek és a valós élményeket, ízeket, hangokat, szagokat AI-technika biztosítja.

 

Vedres Ági ©: Só-hegyi Madonna  kereszttel és sziklákkal.

2019, színes analóg fotográfia, 50 x 70 cm

 

Vizitációs kártya Vedres Ági© / Lavor Collective

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://b32-karinthy.blog.hu/api/trackback/id/tr1216513392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Iratkozz fel hírlevelünre, és ne maradj le újdonságainkról!

 

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

B32 | Karinthy Szalon

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása