Prémium beszélgetések 20. rész
Lublóy Zoltán porcelántervező dizájnert elsősorban a kerámia-dizájn érintkezési pontjai érdeklik, az úgynevezett tableware industry – azaz asztaliedényáru-tervezés.

Koronás lemur a tálcán, rinocéroszfogas, tejfölösdoboz porcelánból, tollaslabda formájú sótartó, kaktuszváza. Csak néhány dolog Lublóy Zoltán porcelán tárgyai körül. A dizájner már a kezdetek óta másképpen gondolkodik a porcelánról, ötleteivel a folyamatosan alakuló és változó környezetére mindig frissen reagáló szemléletével a porcelánról való gondolkodásunkat is megváltoztatta.

24.jpg

 

 

PontMagazin interjú_2018 

Két aranyhalam van, velük igazán nincs is gond.”

Fura állatok fura szituációkban. Lublóy Zoltán dekoratív porcelán szobrai, tányérjai egyszerre hordozzák magukban a műfaj kézműves pontosságát és a fiatal designer szellemes ötleteit. A márciusban nyíló Állatkert című tárlatán többek között kedves majmok, szurikáták, fenséges oroszlánok lesznek láthatóak.  Trezor Galériában .

Kedveli, ha a tárgyai humorosak és használhatóak is egyaránt. A köztudatba egy bizarr formával, a kaktusz-vázájával került, ami azonnal ismertté tette a hazai és a külföldi szakma képviselői számára.

„Szeretem az extra és a különleges tárgyakat. A kerámiáról mindenkinek egy törékeny, a polcról le nem vehető szobor, nipp jut az eszébe, ami jó esetben egy szelíd barátságos figura, női alak vagy mondjuk egy vadász. Én azt gondolom, hogy a modern korban a fiatal keramikus generációnak át kell értelmeznie, újra kell gondolnia a kerámiához kötődő tárgykultúrát.

49.jpg

Sokáig kereste magát

A középiskolai évek alatt állandóan rajzolt, mindenféle kézműves körbe járt, de nem tudta eldönteni, hogy mi is áll közel igazán hozzá. Szeretett rajzolni, de a tárgykészítés és a tervezés sem állt tőle távol. Így fedezte fel a kerámiát, amely nagyon sokféle művészeti ágat képes ötvözni; a festést, a szobrászatot, a tervezést.

„Amikor felvettek az Iparművészeti Egyetem porcelán szakára, igazán boldog voltam. Ma már tárgyalkotónak hívják a szakot és tanítom is a MOME-n. (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) Sokszor felmerül a kérdés, hogy mi a különbség a formatervező és a tárgyalkotó szak között. Alapvetően a lépték az, ami meghatározó. Míg a klasszikus ipariformatervező sokszorosított parírpoharakat alkot, mondjuk sok százezer embernek a világ bármelyik pontjára, addig a tárgyalkotó egyedi darabokat készít, nem cégeknek, hanem elsősorban szűkebb közönségnek, nekik és magának szeretne megfelelni.”

Lublóy állandóan kísérletezik. 

Legfőképpen az izgatja, hogy a porcelánt, mint egy nagyon hosszú múlttal rendelkező anyagot, hogyan lehet a mai kor embere számára izgalmasan és progresszív módon bemutatni. Egyszerűbben szólva, a régi hagyományokkal rendelkező szakmát kívánatossá, és ezzel együtt haladó szelleművé, kortárssá szeretné tenni.

 „Én ebből a múzeumi hangulatból, ódon romantikából szeretném a porcelánt kiemelni, hiszen ez egy különleges anyag, amely magas minőséget, és hosszan tartó értéket képvisel. A porcelán kifejezetten alkalmas arra, hogy valamit elmondjon arról a korról, amelyben élünk. Már több száz évvel ezelőtt a kínai Ming-dinasztiában is jelentős értékkel bírtak a porcelán tárgyak, de minden egyes időszakban és periódusban ez a különleges anyag, és a belőle létrehozott formák pontosan tükrözték az adott kort, amiben születtek, ráadásul az ember napi igényeivel együtt.”

Tölcsér alakú tányér, rinocérosz fogas, tollaslabda alakú sószóró

Vagy épp Velazquez, spanyol festő által inspirált lakberendezési tárgyak, azok, amelyek a designer legújabb munkáiban megtalálhatóak. A tervező porcelán holmijai egy pillanat alatt teremtenek intenzív vizuális élményt, rendhagyó atmoszférát bármilyen lakás enteriőrjében. Egy jól elhelyezett, az ikonikus Velazquez-féle Infánsnő szobor egy modern nappaliban, vagy akár régi bútorok között egyszerre tükrözi a mesterség klasszikus hagyományait és a modern kori dekorativitást. Mostani kiállításán dekoratív és kedves állatok lesznek láthatóak. Lublóy állatkertjében jól megférnek egymás mellett a kis csoportba verődő szurikáta-szobrocskák, a majom arcú tányérok vagy a fenséges oroszlánok.151.jpg

„Igazán nem vagyok egy nagy állattartó. Két aranyhalam van, velük nincs is gond. Az gondolom, az elkötelezett kutya- vagy macskatartás felelősség, állandó munka és számomra rabság is lenne. Jobb is így a porcelán állatokkal. A mostani kiállításomon egyébként azt vizsgálom, hogy hogyan lehet ezeknek a fura állatoknak díszítő funkciója úgy, hogy közben nem veszítik el praktikus használati értéküket sem. Nagyon bírom a majmokat, ez egy óriási téma a porcelán történetében. A majom sok mindent képes kifejezni, amit egy emberi forma nem.A meisseni Majomzenekar-szobor például elképesztő nagy siker volt a maga idejében, de most is a csodájára járnak.

Lublóy Zolnán design művei személyre szabottak, és odafigyelnek nem csak a mai trendekre, hanem a vásárlói igényekre is. Könnyedén szólítják meg a fiatalokat, vagy akár az áltag kortárs művészetre nyitott fogyasztót is

„Fura világban élünk és úgy érzem, hogy a tárgyaim éppen ezért jól illeszkednek ebbe az átmeneti korba, vagyis figuráim a saját korszakukat élik. A világ paradox és kicsit Brueghel bizarr szemléletét tükrözik a műveim, jól reflektálva a körülöttünk lévő valóságra.”

A bejegyzés trackback címe:

https://b32-karinthy.blog.hu/api/trackback/id/tr9516572136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Iratkozz fel hírlevelünre, és ne maradj le újdonságainkról!

 

Hírlevél feliratkozás

* indicates required

B32 | Karinthy Szalon

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása